Om elbilkalkulatoren
Produksjonsutslipp
Det er vanskelig å finne sammenlignbare data for klimagassutslipp fra bilproduksjon. Ulike produsenter tilgjengeliggjør ulike data, og tilgjengelige data har ikke kunnet verifisere at metodikken som ligger til grunn er den samme på tvers av produsentene. Utregningen av produksjonsutslipp er basert på en forenklet modell til å beregne produksjonsutslipp med utgangspunkt i bilens vekt, basert på artikkelen til Linda Ager-Wick Ellingsen et al., The size and range effect: lifecycle greenhouse gas emissions of electric vehicles.
Forfatterne modellerer i artikkelen 4 vektklasser av fossilbiler og elektriske biler. Kalkulatoren bruker en modell som tar utgangspunkt i tabellene S4, S7 og S10 i datagrunnlaget deres og modellerer tonn C02 per tonn bil som en funksjon av bilens vekt for henholdsvis fossilbiler og elektriske biler.
Artikkelen omfatter kun personbiler, samtidig som forfatterne slår fast at størrelse og vekt har betydelig innvirkning på den relative betydningen av produksjonsutslipp. Å ekstrapolere dataene og anvende dem på biltyper som faller utenfor omfanget til den opprinnelige artikkelen gir stor usikkerhet, i hvertfall når det kommer til absolutte tall. Ettersom det benyttes samme metodikk på tvers av bilene, gir estimatene gode relative forskjeller mellom ulike biler.
Utslipp under bruk
For nyere fossilbiler baserer vi oss på produsentens oppgitte WLTP-tall, hentet fra Statens Vegvesen, nærmere bestemt CO2-kombinert, som gir det beste tilgjengelige estimatet av utslipp ved blandet kjøring. Der dette ikke er tilgjengelig bruker vi CO2 utslipp ved blandet kjøring som baserer seg på den utdaterte NEDC testmetodikken.
For elbiler er det direkte utslippet av miljøgasser fra kjøring lik null. Til gjengjeld er det potensielt betydelige utslipp forbundet med produksjonen av elektrisiteten bilen lades med, avhengig av energimiksen i det aktuelle markedet. Noregs vassdrags- og energidirektorat oppgir det gjennomsnittlige klimagassutslippet knyttet til bruk av strøm beregnet til å være 15g CO2-ekvivalenter per kilowattime. I kombinasjon med energiforbrukstall for den enkelte bilen kan vi dermed estimere reelle utslipp forbundet kjøring.
For nyere elbiler kan vi igjen basere oss på produsentens oppgitte WLTP-tall hentet fra Statens Vegvesen, nærmere bestemt el-energiforbruk, oppgitt som wattimer per kilometer. Der det ikke er tilgjengelig har vi beregnet forbruket med utgangspunkt i modellen som brukes av Linda Ager-Wick Ellingsen et al., i artikkelen The size and range effect: lifecycle greenhouse gas emissions of electric vehicles. Ved hjelp av bilens vekt, hentet fra Statens Vegvesen, samt artikkelens beregninger av energiforbruk i wattimer per kilo avhengig av bilens vektklasse, anslår vi energiforbruket per kilometer.
Drivstoffkostnader
Drivstoffkostnader er regnet ut ved å bruke bilens forbruk ganget med kjørelengde og pris på drivstoff. Forbruk for fossilbiler henter vi ut fra Statens Vegvesen. For elbiler hentes strømforbruk fra Statens Vegvesen eller regnes ut på samme måte som for utslipp i bruk. Hybridbiler er foreløpig ikke inkludert.
Serviceavtalepriser
Prisene som er lagt inn for serviceavtale er anslåtte priser som ikke representerer faktiske priser på serviceavtaler for de aktuelle bilene. Oppgitte priser gir kun i et grovt estimat på hva en serviceavtale koster for de aktuelle biltypene.
Modeller
Utregningen i kalkulatoren sammenligner dine biler med 2025-modeller av ID. Buzz Cargo 4MOTION 2025-modell. Hurtigvalgene er Caddy Cargo og Transporter 2025-modeller. Modellene er tilnærmet standardspesifikasjoner. Utslipp, driftskostnader og serviceavtalepriser vil variere basert på modell, utstyr, kjørelengde og mer.
Lifecycle Analysis
For å sikre at utregningene er konsekvente er det ikke brukt Volkswagen sine egne LCA-rapporter som grunnlag for utregningene. Rapportene er mer nøyaktige og utfyllende, og de vedlegges derfor på denne siden.